Civil szervezeti és önkormányzati hatáskörök
Ezzel a címmel öt alkalomból álló tréningsorozat indult a Fehérvári Civil Központban a Fejér Megyei Civil Információs Centrum, a Szegényeket Támogató Alapítvány és Székesfehérvár Önkormányzata együttműködésében. A nyitó programon a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályának, Igazgatási Irodájának és Ügyfélszolgálatának munkatársai találkoztak a szociális területen dolgozó civil szervezetek képviselőivel. 
 
Kincses Zsolt Dávid főosztályvezető tartott tájékoztatót a civil szervezetek képviselőinek arról, hogy meddig terjed az önkormányzat szerepe, és honnan kezdődik a civil szektor tevékenysége a szociális területen. Ismertette, hogy milyen szociális juttatásokat lehet igényelni az önkormányzattól és ehhez milyen dokumentációra van szükség. A szakemberek egyeztetést tartottak a szociális és gyermekvédelmi, gyermekjóléti területet érintő változásokról, és megválaszolták egymás számára a nyitott kérdéseket.
Kincses Zsolt Dávid elmondta: a szociális ellátórendszer folyamatos átalakuláson ment át 2013 óta, amikor is a járási hivatalok felállításával nagymértékű változás történt mind a hatásköröket, mind a munkamegosztást illetően. A hatóság, a szolgáltató szektor, az intézmények és a civil szervezetek igyekeznek minél inkább együttműködni annak érdekében, hogy a rendeletalkotás során megfogalmazottakat hatékonyan átültethessék a napi gyakorlatba. Székesfehérváron az önkormányzati, az intézményi és a civil szektor minta- és példaértékű munka-, érdek- és értékközösséget alkotnak, melyben az egyes szakterületeken dolgozók bátran fordulhatnak egymáshoz segítségért. Fontos, hogy a munkamegosztás tekintetében a Hatósági Főosztály Szociális Ellátási és Gyermekvédelmi Irodája nem önálló entitás, hanem partnerként működik a hivatal Ügyfélszolgálatával, ahol a személyes tájékoztatás és a kérelmek benyújtása zajlik.
A fórum kapcsán elhangzott: 2013. január 1-je olyan jellegű változást hozott a szociális ellátások tekintetében, ami kifejezetten a pénzbeli és természetbeni juttatásokat érintette. Jegyzői hatáskörű feladatok kerültek át a járási kormányhivatalokba, ilyen volt például az ápolási díj, az időskorúak járadéka és az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság. 2015. március 1-jén ismét változott a munkamegosztás, az aktív korúak ellátása is átkerült a járási kormányhivatalba. Viszonylag homogén rendszer alakult ki: a jegyző hatáskörben korábban kezelt szociális ellátásokra való jogosultságot már a járási hivatal bírálja el, a jövedelem-kiegészítésére vonatkozó ellátások pedig az önkormányzatnál maradtak. Leginkább a lakás fenntartásához való hozzájárulásra vonatkozó támogatás érinti a székesfehérváriakat, ez az úgynevezett „lakhatást segítő települési támogatás”, melynek egyik kritériuma, hogy az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem nem lehet több 71.250 forintnál, de feltétel az is, hogy a kérelmező nem rendelkezhet vagyonnal. Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, melyben életvitelszerűen él, a lakott ingatlanon fennálló vagyonértékű jog, valamint az a gépjármű, amelyet kérelmező mozgáskorlátozottságára, vagy tartós betegségére tekintettel tart fenn. Minden egyéb ingóság és ingatlan értékhatárra való tekintet nélkül vagyonnak minősül. Aki ilyen vagyonnal nem rendelkezik és 71.250 forint alatt van az egy fogyasztási egységre jutó jövedelme, azok erre a támogatásra jogosultak lehetnek.
Van egy kifejezetten Fehérvár-specifikus változás is az új rendszerben. Az önkormányzat az életkörülményeket objektíven és racionálisan szeretné vizsgálni, ezért minden egyes támogatási kérelem esetében környezettanulmány elvégzésére kerül sor. „Ennek nem az az elsődleges célja, hogy kiszűrjük a rendszerből azokat, akik egyébként rászorultak, hanem, hogy megnézzük, a pénzbeli és természetbeni ellátáson kívül van-e olyan egyéb segítségnyújtási lehetőség, amit az intézményeink és a civil szektor tud nyújtani.” – fogalmazott Kincses Dávid Zsolt, aki szerint így tágabb lehetőség nyílik a segítségnyújtásra.
A „Civil szervezeti és önkormányzati hatáskörök” című tréningsorozat további négy alkalommal folytatódik 2016-ban. Szó lesz még a családsegítésről, a betegjogi ellátásokról, a gyermekjogi kérdésekről és a védőnői hálózat működéséről.
 
 
Forrás: Önkormányzati Kommunikációs Központ
 
 
nyomtatás